ABC tenisa
# Tenisowe abecadło #słownik pojeć

Tenisowe abecadło, czyli krótkie slownik pojęć zwiazanych z tenisem.
A
AS (ang. Ace) - serwis dający bezpośredni punkt serwującemu, który ląduje poza zasięgiem odbierającego. Przeciwnik nie dotyka piłki swoją rakietą.
B
Baseliner - Jeden ze stylów gry w tenisa. Tego typu zawodnik gra blisko linii końcowej i dysponuje silnym uderzeniem z głębi kortu.
Ball toss - wyrzut piłki do serwisu.
Bekhend (ang.Backhand) - uderzenie piłki z lewej strony ciała jeśli zawodnik jest praworęczny i z prawej strony ciała jeśli zawodnik jest leworęczny.
F
Forhend (ang. Forehand) - uderzenie piłki z prawej strony ciała przez zawodników praworęcznych; u osób leworęcznych uderzenie piłki z lewej strony.
G
Gem (ang. Game) - gem zaczyna się w momencie kiedy nowy zawodnik serwuje, a kończy się kiedy jeden z zawodników wygra 4 punkty mając przynajmniej 2 punkty przewagi nad przeciwnikiem.
Gra pojedyńcza (ang. Singles) - mecz, w którym zawodnicy tej samej płci grają przeciwko sobie.
Gra podwójna (ang. Doubles) - mecz pomiędzy dwoma zespołami (2 - osobowymi), w skład których wchodzą zawodnicy tej samej płci.
Gra mieszana (ang. Mixed doubles) - mecz pomiędzy dwoma zespołami (2 - osobowymi), w skład których wchodzą kobieta i mężczyzna.
L
Linia końcowa (ang. Baseline) - linia wyznaczająca tylną granicę kortu.
Lob (ang. Lob) - wysokie uderzenie posłane ponad przeciwnikiem, gdy ten znajduje się blisko siatki.
N
Niewymuszony błąd (ang. Unforced error) – błąd popełniony przez zawodnika spowodowany niedokładnym (autowym lub zagranym w siatkę) uderzeniem piłki, wynikającym z nieprawidłowego ustawienia, braku precyzji czy po prostu z pecha (zagranie ramą). Podwójny błąd serwisowy jest przykładem błędu niewymuszonego. Błąd taki skutkuje łatwym dla przeciwnika zdobytym punktem.
P
Podwójny błąd serwisowy (ang. Double fault) - serwujący przy każdym serwisie ma prawo do dwóch podań, Jeśli piłka przy żadnej z prób nie wyląduje w prawidłowym polu serwisowym po stronie przeciwnika, serwujący popełnia tzw. podwójny błąd serwisowy tracąc punkt
Przewaga (ang. Advantage) - jest punktem zaraz po równowadze (40-40); jeśli zawodnik serwujący zdobywa ten punkt, mamy stan "przewaga serwis", jeśli punkt zdobędzie odbierający, stan gema określany jest jako "przewaga odbiór".
Piłka meczowa (ang. Match point) - stan meczu, w którym do zwycięstwa potrzebna jest wygrana jedna piłka
R
Równowaga (ang. Duce) - wynik, w momencie zdobycia przez obu zawodników po 3 punkty (40-40). Zawodnik potrzebuje dwóch punktów z rzędu, aby wygrać gema od stanu równowagi.
S
Serwis (ang. Serve lub Service) - uderzenie z za linii końcowej, które rozpoczyna każdy punkt. Inaczej "podanie"
Set (ang. Set) - seria gemów. Zawodnik musi wygrać 6 gemów (mając przynajmniej 2 gemy więcej niż przeciwnik) aby wygrać seta. Set może zakończyć się wynikiem 6:0, 6;1, 6:2 itd. W momencie gdy jest stan 5:5 set może zakończyć się jedynie wynikiem 7:5 lub "tiebreakiem" /gemem decydującym/, gdy stosunek gemów wyniesie 6:6, wówczas set kończy się wynikiem 7:6.
Skrót (ang. Drop shot) - krótkie zagranie piłki tuż za siatkę przeciwnika z rotacją wsteczną.
Slajs (ang. Slice) – uderzenie piłki z nadaniem jej rotacji wstecznej w taki sposób, że odbija się nisko od ziemi oraz traci swoją prędkość; polega na podcięciu piłki stroną wewnętrzną rakiety.
Sweetspot - obszar główki rakiety (w miejscu przecięcia się najdłuższych strun głównych z poprzecznymi) gwarantujący efektywne trafienie piłki, czyli najlepsze miejsce do odbicia piłki, zapewniające kontrolowane i mocne uderzenie.
T
Tie-break (ang. Tie-break) - gem rozgrywany w secie, w którym doszło do wyniku 6:6. Zawodnik, który jako pierwszy wygra 7 punktów (jednocześnie ma co najmniej dwa punkty przewagi nad przeciwnikiem) wygrywa tiebreka i set (w turniejach deblowych ostatni, decydujący o zwycięstwie set, rozgrywany jest metodą tzw. super tie - break - drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 10 punktów z zachowaniem dwóch punktów przewagi wygrywa seta i cały mecz). W przeciwnym razie gra toczy się dalej, aż do uzyskania dwóch punktów różnicy. Tiebreak w tenisie został wprowadzony w połowie lat 70. ubiegłego wieku jako trzynasty, decydujący gem. Wcześniej w takiej sytuacji grano do dwóch gemów przewagi – 8:6, 9:7, itd.
Tenisowe zero (ang. Love) - zero w tenisie (uważa się, że pochodzi od francuskiego l oeuf, które oznacza "jajko", ponieważ jajko ma kształt zbliżony do zera!)
Tłumik drgań (ang. Vibration dampener) - nazywany także "wibrastopem". Mała gumka umieszczana pomiędzy strunami naciągu rakiety tenisowej, której zadaniem jest stłumienie drgania strun powstającego przy uderzeniu piłki. Tłumik drgań musi być umieszczony poza miejscami krzyżowania się strun naciągu.
U
Uchwyt/Chwyt (ang. Grip) - cześć rakiety oraz sposób jej trzymania.
Uderzenie po koźle (ang. Groundstroke) - jedno z trzech głównych (obok serwisu i woleja) uderzeń występujących w tenisie. Uderzenie po koźle charakteryzuje, to że piłka jest uderzana po odbiciu od kortu. Najlepiej jest uderzać piłkę, gdy znajduje się ona w odpowiedniej odległości od ciała zawodnika, z boku i lekko z przodu - możliwy jest wtedy szeroki zamach rakietą.
Uderzenie po krosie (ang. Crosscourt shot) - uderzenie kątowe polegające na nadaniu piłce toru lotu po przekątnej kortu (długi kros) lub w poprzek kortu (krótki kros).
Uderzenie mijające (ang. Passing shot) - uderzenie, które jest wykonywane z zamiarem minięcia przeciwnika, gdy ten znajduje się przy siatce lub zmierza do niej. Może być zagrane wzdłuż linii lub po krosie (crosscourt).
Uderzenie wygrywające (ang. Winner) - uderzenie, którego przeciwnik nie jest w stanie odebrać. Większość uderzeń wygrywających to silne, głębokie lub kątowe uderzenia. Wolej i smecz to uderzenia, które prawie zawsze są poza zasięgiem przeciwnika. Winnerem może także być skrót czy lob.
Y
Yellow (ang. Yellow) - kolor żółty, kolor piłki używanej do gry w tenisa
W
Wolej (ang. Volley) - uderzenie grane z powietrza (zanim piłka odbije się od kortu) zwykle przy siatce.
Wyczucie rytmu (ang. Timing) - idealna koordynacja wszystkich ruchów, właściwy moment uderzenia piłki. Składa się na to: prawidłowe ustawienie się, ułożenie ręki, ciała - całość akcji wykonanej w odpowiednim rytmie.
Wymuszony błąd (ang. Forced error) - niedokładne uderzenie spowodowane (wymuszone) trudną piłką zagraną przez przeciwnika.