Tenisowy trening

17
lutego

# tenis #tenisdladzieci

# tenis #tenisdladzieci

 

Poniżej przedstawione zostały  gry i zabawy ruchowe z akcentem technicznym na serwis. Obejmują różne stopnie zaawansowania tenisowego. Każdą z przedstawionych propozycji możemy modyfikować zmieniając stopień trudności.

 

1. Kto więcej razy trafi ?

 

Przybory: rakiety, piłki tenisowe

Uczestnicy: 6-8 osob

Cel: utrwalanie prawidłowego ruchu ramienia podczas serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy są ustawieni w parach  po obu stronach siatki.. Rakiety układają na korcie w odległości około 3 m od siatki. Dzieci stojąc za własną rakietą wykonują rzut w naturalny sposób , przy czym zamach rozpoczynają poprzez odprowadzenie ramienia dołem ku tyłowi. Każdy z uczestników stara się  trafić piłka w rakietę przeciwnika. Za celny rzut dziecko otrzymuje jeden punkt. gra toczy się na czas lub do określonej liczby zdobytych punktów.

 

2. Kto dalej ?

 

Przybory: rakiety, piłki tenisowe

Uczestnicy: 2-10 osób

Cel: utrwalanie prawidłowego ruchu ramienia podczas serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy ustawiają się na linii końcowej kortu. z tego miejsca wykonują przykładowo po 5 rzutów piłka na odległość w naturalny sposób, przy czym zamach rozpoczynają dołem ku tyłowi. W zależności od długości rzutu uczestnik otrzymuje określoną liczbę punktów. Jeśli piłka zostanie przerzucona nad siatką, lecz nie przekroczy linii serwisowej, zawodnik otrzymuje 1 pkt. za rzuty pomiędzy linię serwisową a końcową przyznaję się trzy pkt., natomiast 5 punktów kiedy piłka spadnie za linię końcową. Po zakończeniu serii, uczestnicy wykonują rzuty "słabszą" ręką. Wygrywa uczestnik który zbierze najwięcej punktów

 

3.Bombardowanie rakiet

 

Przybory: piłki tenisowe, rakiety

Uczestnicy: 2 drużyny po 4-5 osób

Cel: utrwalanie prawidłowego ruchu ramienia podczas serwisu

 

Przebieg: Drużyny ustawiają się naprzeciw siebie za liniami końcowymi kortu - po przeciwnych stronach znaczka środkowego. Zadaniem uczestników jest przewrócenie jak największej liczby rakiet ustawionych na polach serwisowych. Rzuty wykonywane są w trzech seriach, po których następuje zmiana stron. Wygrywa drużyna, która straci najwięcej rakiet.

 

Uwagi:

- należy zwrócić uwagę na prawidłowy zwrócić na prawidłowy ruch ramienia- odprowadzenie piłki dołem za głowę

- w zależności od wieku i sprawności grupy regulujemy odległość od siatki

 

4. Rzuty tenisowe

 

Przybory: piłki tenisowe

Uczestnicy; liczba dowolna

Cel: utrwalenie prawidłowego ruchu ramienia i tułowia przy uderzeniach  forhendowych, bekhendowych oraz serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy ustawiają się przed ścianą w odległości około 5 metrów. Na hasło podane przez prowadzącego /forhand, bekhend lub serwis/ dziecko wykonuje jeden z rzutów tenisowych w kierunku ściany, a następnie lapie piłkę po odbiciu od podłoża. W zależności od od podanego hasła, uczeń wykonuje naskok, skręt tułowia, krok w przód i rzut piłki /forhendowy lub bekhendowy - imitujacy uderzenie tenisowe/ lub ustawia się bokiem do ściany i wykonuje rzut zza głowy imitując ramieniem ruch serwisowy. Za poprawne wykonanie rzutu i złapanie piłki dziecko otrzymuje łącznie 2 punkty. Po określonej liczbie rzutów wygrywają uczniowie, którzy zgromadzili najwięcej punktów

 

Uwagi:

- przy dużej liczbie ćwiczących, dzieci można dobrać w pary, w których na zmianę jedno może oceniać poprawność wykonania rzutów

 

6. Rzuty piłek w parach

 

Przybory: piłki tenisowe

Uczestnicy; liczba dowolna

Cel: utrwalenie prawidłowego ruchu ramienia i tułowia przy uderzeniach  forhendowych, bekhendowych oraz serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy ustawiają się w parach, po przeciwnych stronach siatki na liniach serwisowych. Każda para ma do dyspozycji jedną piłkę. Na sygnał prowadzącego osoby w parach rzucają do siebie piłkę tak, aby partner mógł złapać ją po odbiciu od podłoża. Sposób wykonania rzutów musi być ściśle określony np. prawą ręką lub lewa ręką, ruchem ramienia imitującym uderzenie tenisowe /forhand i bekhend - "wahadełko"/ lub imitującym serwis - znad ramienia. Można także polecić chwytanie piłki z powietrza. Wygrywa para, która w określonym czasie /np. 60, 90, 120 sekund/ wykona najwięcej prawidłowych rzutów.

 

7. Zawodnicy i sędziowie

 

Przybory : rakiety

Uczestnicy: liczba dowolna

Przebieg: Dzieci biegają w luźnej gromadce, trzymając rakiety oburącz przed sobą. Na sygnał prowadzącego wykonują naskok, zamach i przyjmują pozycję z rakietą ustawioną odpowiednio dla każdego uderzenia /ustalonego przed zabawą/ w momencie odbicia piłki. Wyznaczony spośród uczestników sędzia wchodzi na pole zabawy i przyznaje punkty tym dzieciom, których ustawienie /rakietyi/lub ciała/ jest najbliższe wzorcowego. Następnie prowadzący zmienia sędziego, wybierając spośród najdokładniej ćwiczących.

 

Uwagi:

- dzieci mogą przyjmować zmienne pozycje, określone różnymi hasłami podawanymi w trakcie zabawy, np. forhend, serwis

- należy zwrócić uwagę na bezpieczeństwo, szczególnie w trakcie zatrzymania i zamachu

 

8. Serwis

 

Przybory: piłki tenisowe, rakiety

Uczestnicy: 4-8 osób

Cel: doskonalenie serwisu

 

Przebieg: Pary ustawiają się po obu stronach siatki. Jedno dziecko wyznaczone jest do serwowania, drugie do przyjmowania piłki. Strona podająca rozpoczyna grę z połowy pola serwisowego, starając się trafić na przeciwległe pole. Poprawnie wykonane zadanie pozwala na zwiększenie odległości od siatki, wówczas dziecko staje na linii serwisowej. Następnie przechodzi do odległości 3/4 kortu. Punkt otrzymuje osoba, która pierwsza dotrze do linii końcowej i wykona poprawny serwis. Po wykonaniu kilku powtórzeń /i zmianie ról/ wygrywa para, która zgromadzi najwięcej punktów

 

10. Serwowanie indywidualne

 

Przybory: piłki tenisowe, rakiety

Uczestnicy: 6-8 osób

Cel: doskonalenie serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy wykonują na zmianę po jednym serwisie z określonego miejsca na korcie. za poprawne wykonanie zadania można uzyskać jeden punkt, gra toczy się do zdobycia przez jednego z uczestników 15 pkt. Jeżeli po zakończeniu liczbę tę uzyska większość zawodników, wówczas następuje dogrywka. Po dogrywce zwycięzcą zastają osoby z największą liczbą punktów

 

Uwagi:

- pole serwisowe można podzielić na różne strefy dającą zróżnicowaną liczbę punktów

 

11.Serwowanie w drużynach

 

Przybory: piłki tenisowe rakiety

Uczestnicy: 6-12 osób

Cel: doskonalenie serwisu

 

Przebieg: Uczestnicy podzieleni są na dwie drużyny serwują do określonego pola serwisowego. Serwisy wykonują zawodnicy raz jednej raz drugiej drużyny, a za celne uderzenie otrzymują 1 pkt. Wygrywa ta, która jako pierwsza uzyska 10, 15, 20 pkt. , przy zachowaniu zasady równej liczby prób dla każdej drużyny. Przy remisie gra toczy się do popełnienia błędu przez jedną z drużyn.

 

Uwagi:

- serwowanie może odbywać się z różnych miejsc na korcie, z pozycji stojącej, z klęku /na prawym kolanie dla praworęcznych/ lub pozycji siedzącej /siad prosty/

 

Wstecz